Pantanal Savanne - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu Pantanal Savanne - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu

Pantanal Savanne

Door: Arthur & Nica

Blijf op de hoogte en volg Arthur & Nicolette

01 Juli 2011 | Brazilië, Poconé

Vanaf Manaus zijn we naar Cuiaba gevlogen. Deze stad ligt exact in het midden van Zuid-Amerika en is de hoofdstad van de staat Mato Grosso. Vanaf Cuiaba bereiken we de Pantanal: een gigantisch vlak natuurgebied dat in de maanden rond april erg nat is door overstromingen van de rivier Paraguay.

In deze periode is het gebied echter erg droog en de overstroomde gebieden zijn dan ook bijna overal opgedroogd. Tijdens wandelingen op het droge land is het dan ook vrij bizar om opgedroogde krabben en schelpen te zien.

De eerste dag hebben we een boottochtje gemaakt en vanaf een uitkijkpost de zon onder zien gaan. Er zijn in dit gebied verschrikkelijk veel verschillende vogels, dus er lopen hier ook een redelijk wat birdwatchers met koelkasten van fotoapparaten rond te zeulen.

De volgende dag zijn we te paard op stap gegaan met de gids en onze Amerikaanse vrienden. Hier kwamen we uit op een meertje met ingesloten vissen (catfishes) door het terugtrekkende water, wat uiteraard veel ander leven met zich meebracht: een diversiteit aan vogels (o.a. veel aasgieren) en uiteraard weer kaaimannen. Véél kaaimannen. En hier moest Nicolette zich toch even bewijzen.

Die kleine kaaiman in de Amazone vond ze gewoon te klein, zo was haar verklaring. Als een echte Crocodile Hunter besloop ze zonder angst de volwassen kaaiman van achter en pakte hem bij de staart. Het is dat de kaaiman uit haar greep wist te ontkomen anders hadden we deze mooi op de BBQ kunnen leggen.

In de avond zijn we nog met de jeep weggegaan en hebben we Capibeira's gespot. Dit zijn 's werelds grootste knaagdieren en lijken eigenlijk gewoon op uit de klauwen gegroeide cavia's. Op de terugweg hadden we een 'nocturnal safari' door de transpantaneira. Dit is de weg die dwars door de pantanal gaat. Met spotlights aan probeerden we dieren te vinden, maar we vonden meer dieren in Arthur's haar dan langs de weg. De felle lampen trokken ontzettend veel vliegen, muggen, nachtvlinders en kevers aan die Arthur in de achterbak van de 4x4 aanvielen. Nu is Arthur al niet zo'n verschrikkelijke held als het gaat om insecten, maar een kever van 5 cm doet hem nu niets meer.

Op vrijdag zijn we weer een wandeltocht gaan maken en hebben we wat aapjes gespot en de vogel waar het allemaal om draait in de Pantanal: de Toekan. Helaas konden we niet dichtbij komen, maar we hebben hem wel vastgelegd.

Zaterdag zullen we vanuit de Pantanal richting het natuurwonder van Iguaçu vertrekken. Foz do Iguaçu is een gigantische waterval en hopelijk zullen we daar wat verfrissing kunnen vinden.

• 01 Juli 2011 - 22:25

Mama:

Gelukkig hadden die kaaimannen net een koe opgegeten...
    En Arthur, als er de volgende keer hier een grote spin in huis zit zal ik je wel bellen...
    Groetjes mam.

• 03 Juli 2011 - 16:33

Samira:

Wat een helden, ik vind dat gedoe met die kaaimannen wel echt freaky !!