Amazonas: caymans, piranhas, snakes & tarantulas - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu Amazonas: caymans, piranhas, snakes & tarantulas - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu

Amazonas: caymans, piranhas, snakes & tarantulas

Door: Arthur & Nica

Blijf op de hoogte en volg Arthur & Nicolette

30 Juni 2011 | Brazilië, Manaus

Aangekomen in Manaus was het meteen te merken dat het klimaat hier totaal anders is dan aan de noordoostkust. Onze gids Bartholomeus wist ons te vertellen dat je in deze regio twee seizoenen hebt: een nat seizoen en een heel nat seizoen. Dit was het natte seizoen, dus we hadden geluk.

Via een bootje werden we stroomafwaarts gebracht naar Amazone Village. Onderweg hebben we nog een grijze dolfijn kunnen spotten. Helaas hebben we de befaamde roze dolfijn niet kunnen zien.

Het dorpje was een soort bungalow resort en bevond zich midden in de rimboe aan de kant van de Rio Negra. De rivier de Amazone ontstaat waar twee rivieren bij elkaar komen: de Rio Solimões vanuit Peru en de Rio Negra vanuit Colombia. Dit is een malaria gebied, maar door de zuurgraad van de Rio Negra (pH 4,5) kunnen de eitjes van muggen niet overleven in dit water. Gunstig dus voor Nicolette. :)

Samen met een Duits koppel hebben we wat excursies gedaan door de jungle. We zijn op een avond nog op zoek gegaan naar kaaimannen, waar Arthur zo dapper was om een kleine kaaiman vast te houden, vond Nicolette dit maar niks. Later blijkt waarom. Ook hebben op piranha's gevist en allebei hebben we er een gevangen. Het bleek dat ze erg dol waren op malse biefstuk.

Dankzij onze gids zijn we een heleboel te weten gekomen over de Amazone en het regenwoud. Het is echt een heel bijzonder gebied, waar planten en dieren zich totaal hebben aangepast: Bomen die bij hoogwater onder water kunnen blijven leven, mieren die bomen helpen beschermen van parasieten en meer op macro-niveau waar het stof van de Sahara over de oceaan op dit gebied neerslaat door de regen. Alles heeft een functie en in wezen is het een groot levend organisme dat zichzelf in balans houdt.

Na de jungle van de Amazone waar alles plakt en niets droog is of wordt, vertrekken we naar de savanne van de Pantanal.

• 30 Juni 2011 - 16:22

Frans:

Gaaf hoor, die jungle, maar de Pantanal is toch geen savanne maar een moerasland? pantano = moeras

Dus nog even doorgaan met plakken, haha

muito divertido

• 30 Juni 2011 - 17:52

Ton :

Heb jij Nicolette dan toch het risico genomen geen malaria-pillen in te nemen? Of begrijp ik dat verkeerd. Hopelijk is de PH van jouw lichaam ook niet geschikt voor de malaria mug.
    Goed dat jullie een gids hebben. Lijkt mij net als Frans zegt inderdaad erg gaaf.

Geniet nog maar even verder..

• 30 Juni 2011 - 18:40

Nica:

Tuurlijk heb ik malariapillen ingenomen. Dit wisten wij niet eerder totdat we in het gebied kwamen.
    We hebben geen risico´s genomen. Dus maak je niet druk ;)

• 30 Juni 2011 - 18:43

Nica:

De malariamug kwam ook niet in dit gedeelte voor. Een 100 km verderop werd er gezegd.

• 30 Juni 2011 - 18:55

Arthur:

Pantanal is inderdaad een moerasgebied, maar nu even niet. Het is er zelfs erg droog. Zie volgend verslag...

• 01 Juli 2011 - 00:16

Cas:

Later blijkt waarom....zal wel onder het kopje "zie volgend verslag...." vallen :-)
    Goeie verhalen! Have Fun!
    (verstaan ze net zo goed als muito divertido :-))

• 01 Juli 2011 - 09:03

Mama:

Jaaa.. leuk al die natuurverschijnselen. Hebben we hier ook van genoten. De eerste tropische dagen, zo heet dat ik zomaar vrijwillig de zee in ben gegaan en daarna geweldige donder en bliksem nachten. Het is maar goed dat de poes dat niet meer mee hoefde te maken... Smeer je maar goed in tegen de muggen, want niet ze brengen niet alleen malaria mee.
    groetjes mam.

• 01 Juli 2011 - 13:15

Samira:

Ik ben ook naar dat zinnetje : later blijkt waarom....

;-)

• 04 Juli 2011 - 19:37

Mama:

De hand met dat spinnetje is niet de hand van Arthur [ik zie geen kikkervingers] en ook niet van Nicolette [teveel haren erop] dus dat was gewoon een roekeloze inboorling... Gelukkig maar!
    Mam.