Sandboarden in de woestijn - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu Sandboarden in de woestijn - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu

Sandboarden in de woestijn

Blijf op de hoogte en volg Arthur & Nicolette

27 Juli 2012 | Peru, Huacachina

Vanuit Huaraz zijn we direct naar Ica gegaan. Hier zijn we op woensdagochtend aangekomen. Ica ligt aan een national park dat geheel bestaat uit zandduinen. Aan de rand van dit gebied ligt een natuurlijke oase: Huacachina. Het was deze plaats waar we wat wilde bijkomen van de wandeltochten in de bergen.

Huacachina is een vrij klein, maar toeristisch plekje met de mogelijkheid tot allerlei activiteiten. De eerste dag zijn we meteen met een buggy door de duinen gaan crossen. In de buggy konden 9 personen plus bestuurder. Op het eerste gezicht leek het een wat tamme tocht te worden, maar de bestuurder wist het gaspedaal best te vinden en we stormden werkelijk van de duinen af.

Het gebied was groter dan we aanvankelijk dachten en na een halfuurtje crossen pakten we onze sandboards en namen we wat afdalingen. Sandboarden is exact hetzelfde als snowboarden, alleen met de rem erop. We vroegen ons allebei af of de wax (effectief een stukje kaars) die we op de boards smeerden wel effect had. Uiteraard maakten we allebei hier en daar een smakkerd, dus het zand zat echt overal. Het was af en toe als of er iemand een hele zandbak in je onderbroek had geleegd. Twee dagen later haalden we nog het zand uit onze oren.

De volgende dag (donderdag) zijn we naar Paracas gegaan. Paracas ligt op een uurtje rijden van Ica en is een Nationaal Maritiem Park. Allereerst zagen we een van de bekendere lijnen in de vorm van een drietand (de candelabra), gemaakt door hetzelfde volk dat bekend staat om de Nazca lijnen. Later zijn we doorgegaan naar het eiland Ballestas. Op dit eiland waren ontzaglijk veel vogels die er uiteraard op uit waren om Arthur even lekker onder te schijten. Het hele eiland lag vol met ´guano´: de kak van die vogels. Naast gewone vogels waren er ook veel pinguins te zien en zeehonden die erbij lagen als kleine puppies (of gewoon luie zeehonden).

In de middag hebben we nog twee wijnboeren bezocht. De eerste was een van de grootste en was de oudste van Peru: Vista Alegre. Hier werd alle wijn en pisco op mechanische manier gemaakt, maar gebruikten ze wel echte kurk (uit één stuk). De kurk was dan ook duurder dan de fles zelf. We mochten achteraf nog even proeven. De tweede was een kleine authentieke wijnboer, waar de wijn nog op ambachtelijke manier werd bereid. De mooiste ´Missen´ uit de streek mochten met blote voeten de druiven stampen. Het vocht van de extreem zoete druiven werd opgevangen en gegist over 9 dagen. Een deel werd gedistilleerd via een op hout gestookte oven om pisco te maken. Hun bekendste product heette ´Perfect Love´: twee delen druivensap en één deel pisco. Eigenlijk een soort port dus.

Vrijdag hebben we voor het eerst lekker uitgeslapen. We hebben lekker wat gegeten aan de oase in Huacachina en in de middag wat zon gepakt aan het zwembad van het hostel. Vanavond pakken we de bus richting Arequipa. Een lange zit - zo´n twaalf uur - richting de bergen. Het is vanaf nu acclimatiseren voor de trektocht naar Machu Picchu.

• 28 Juli 2012 - 15:06

Samira:

Gaaf!

• 29 Juli 2012 - 17:55

Marleen:

Hoi!

Klinkt goed allemaal! Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, sandboarden! En vogels die op je schijten, goh, daar had ik gisteren in Utrecht ook last van! Heerlijk! Veel plezier nog!

Groetjes, Marleen

• 31 Juli 2012 - 12:52

Beppie:

Hi Arthur en Nicolette

• 31 Juli 2012 - 12:54

Beppie:

woh, wat zou ik er graag bij willen zijn. En wat maken jullie veel mee.
    Bij m'n vorige reactie is er iets fout gegaan, dus dit is het vervolg.
    Veel plezier nog en liefs B