Arequipa & Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu Arequipa & Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arthur & Nicolette le Blanc & Koeckhoven - WaarBenJij.nu

Arequipa & Colca Canyon

Blijf op de hoogte en volg Arthur & Nicolette

01 Augustus 2012 | Peru, Arequipa

We gaan weer de hoogte in. Na de oase van Huacachina moeten we echt wat acclimatiseren voor de Inka trail. Arequipa ligt op 2.300 meter, dus een redelijke hoogte. Het is de tweede stad van Peru en heeft een fantastische Plaza de Armas (centrale plein) met uitzicht op de besneeuwde toppen van onder andere de Misti vulkaan.

We hebben het de eerste dag lekker rustig aan gedaan. Nadat we voor de volgende dag een trektocht hadden geboekt door de colca canyon, zijn we heerlijk gaan eten. Op het menu stond een overheerlijke Alpaca Mignon. Voor degenen die niet weten wat een alpaca is: dit is het kleinere behaarde broertje van de lama. Zeg maar een soort schaap met een lange nek die, als je niet uitkijkt, je in je gezicht spuugt. Voor maar liefst 26 sol (zo een 8 EUR) kregen we het sappigste gedeelte van dit beestje met een verrukkelijke champignonsaus op ons bord, met nog een lekker wijntje erbij.

De volgende dag, op zondag, ging het wekkertje om 2.30 uur. We werden om 3 uur opgehaald om een tweedaagse tocht door de colca canyon te maken. De spullen waren gepakt en in de bus werden we verwelkomd door een stelletje locals die het nachtje wel even wilden doortrekken na een avondje stappen. Na wat overlast lagen ze gelukkig na een half uur in coma, want de rit duurde 3 uur tot de bestemming waar we een Inka ontbijtje konden nuttigen.

Na het ontbijt was het nog een half uur tot we aankwamen bij de condors. Op de uitkijk konden we de vogels van dichtbij spotten. Het was mooi helder weer, dus er waren genoeg condors te zien. Sommigen vlogen op 10 meter afstand. Het was erg indrukwekkend om die beesten rond te zien zweven. Deze condors kunnen wel een spanwijdte hebben van 3,10 meter.

Even later begon de trektocht, rond 10 uur in de ochtend. De eerste dag hebben we 3 uur naar beneden gelopen. Onderaan hebben we een lunch gehad en daarna nog eens 3 uur richting de oase waar we rond 6 uur aankwamen. Er was een zwembad, maar omdat we pas zo laat daar waren (de zon is rond die tijd wel onder in het dal) was het best koud om een duik te nemen. Het eten bestond uit een soort soep van mais, alpaca-melk, ei en wat groente (had wat zout en peper nodig) en een spaghetti waar wat verdwaalde patatjes en stukjes lama in zaten. Prima te eten na zo'n tocht!

De tweede dag (maandag) begon de klim van 2.100m (vanuit de oase) naar 3.200m. De klim was best zwaar en nam ons 2,5 uur in beslag. Bovenaan stond een ontbijtje op ons te wachten met uiteraard weer wat coca-thee. Omdat het op het balkonnetje best warm was hebben we nog even een half uur in de zon kunnen zitten. Dat we ons shirtje hadden uitgetrokken (Nica uiteraard haar bikini aan) vonden de locals toch wat gek. Ze stonden ons een beetje raar aan te gapen in hun lama tenue met drie lagen over elkaar. Die inka's lijken het nooit warm te hebben...

Vandaag is het dinsdag en hebben we lekker niks gedaan. De eerste stap uit bed was nogal lastig, want overal voelden we pijn. We voelden ons dus genoodzaakt om maar een massage te nemen. Erg fijn als je in een kliniek terecht komt waar de masseurs allemaal blind zijn. Nicolette vond het al raar dat haar masseuse de hele tijd een zonnebril droeg en niet reageerde op de plekken waar ze wees dat ze pijn had. Eerlijk gezegd voelden ze het erg goed aan, dus het was uiteindelijk helemaal niet verkeerd. Wel even afzien alleen.

In de middag probeerde Arthur de chicharron de cuy. Chicharron zijn gepaneerde stukjes, zoals chicken wings. Cuy staat voor cavia. Yep! Dat moest ie even proberen. De eerste twee stukje waren prima te doen. Net kip. "Nicolette, probeer ook even een stukje." Dit was het kleinste stukje en leek niet zo'n probleem. Alleen toen Nicolette het stukje omdraaide zag ze iets dat verrekt veel op tandjes leek. "En waarom geef je mij precies de kop van die cavia?" Oeps! Dat was niet helemaal als verwacht. De eetlust was binnen een seconde verdwenen. Arthur probeerde nog een 'chicken wing' en zei tijdens het eten: dit is kip, dit is kip... Maar echt helpen deed het niet. Volgende keer bestellen zonder hoofd (sin cabesa)! Toch maar even langs de Burger King dan.

Vanavond gaan we ons maar even culinair laten verwennen bij Chicha. Dit schijnt een van de beste restaurants te zijn in Arequipa en daar willen we best 5 EUR meer voor betalen dan normaal. Morgen is ons laatste dagje in Arequipa en dan vertrekken we richting Cuzco.

• 01 Augustus 2012 - 19:52

Cas:

Klinkt goed en de foto's zien er ook goed uit! Geniet er nog van! Hier is de zomer alweer zo goed als voorbij! (voor zover je t een zomer kan noemen)
    Enjoy!

• 16 Augustus 2012 - 00:26

Francien Paalhaar:

Beste wereldreiziger,

Graag zou ik je om een gunst willen vragen.
    Mijn zus en haar vriend zijn door Zuid-Amerika aan het reizen op de fiets. Helaas is vanochtend hun trekkingsfiets (Santos) gestolen in Puno, Peru. Het gaat om een grote blauwe herenfiets en een kleine zwarte damesfiets. Beiden van het merk Santos. Mocht je hier toevallig iets van zien, zou je dan svp zo snel mogelijk contact willen opnemen met jannekepaalhaar@hotmail.com of patrick.hoekstra@mooiopreis.nl . Er staat een beloning van 1000 euro op! Alvast super bedankt voor je hulp!